جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استایل گوتیک چیست؟ لباس پوشیدن به سبک گوتیک

Home > مقالات > مد و فشن > استایل گوتیک چیست؟ لباس پوشیدن به سبک گوتیک
استایل گوتیک
فهرست مطالب

استایل گوتیک (Gothic style) چیست و شما چقدر درمورد این استایل می‌دانید؟ مطمئنا تاکنون افراد زیادی با پوشش خاص تیره را دیده‌اید؛ بیشتر این افراد از لباس مشکی با اکسسوری‌های فلزی و چرمی استفاده می‌کنند، صورت و بدن آن‌ها دارای پیرسینگ و تتوهای زیادی است که به استایل آن‌ها گوتیک گفته می‌شوند.

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل این استایل از گذشته تاکنون بپردازیم. علاوه براین، استایل خانم‌ها و آقایان را در سبک گوتیک بررسی کرده و ویژگی‌هایشان را بیان می‌کنیم. پس اگر علاقه دارید تا همه چیز را درمورد این سبک بدانید، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

تاریخچه‌ی استایل گوتیک (Gothic style)

پس از آن‌که متوجه شدیم استایل گوتیک چیست به بررسی تاریخچه و شکل‌گیری آن می‌پردازیم. اوایل دهه 1980 میلادی در انگلستان، یک سبک موسیقی به اسم گوتیک راک(زیر شاخه‌ی پست پانک) شروع به کار کرد. طولی نکشید که این سبک موسیقی میان مردم به محبوبیت زیادی رسید. پس از مدتی گوتیک راک از پست پانک فاصله گرفت و خود را یک سبک مستقل و خرده فرهنگ گوت تبدیل کرد. این خرده فرهنگ با توجه به طرفداران زیادی که پیدا کرده بود، پایش را از موسیقی فراتر نهاد. گوتیک به غیر از موسیقی وارد دنیای معماری، سینما و مد و لباس شد. این سبک، از نوع پوشش عصر ویکتوریایی، الیزابتی و مد پانک نیز الهام گرفته است.

سبک استایل گوتیک

ویژگی‌های استایل گوتیک

استایل گوت‌ها دارای ویژگی‌های مشترک زیادی برای خانم‌ها و آقایان است. استفاده از اکسسوری‌هایی مانند زنجیر و حلقه‌های فلزی به رنگ نقره‌ای و پوشش تیره از جمله این ویژگی‌ها است.

1. استایل گوتیک زنانه

آرایش خانم‌ها در استایل گوتیک

کسانی که از این استایل پیروی می‌کنند، همیشه دارای آرایش بسیار غلیظ و پررنگ هستند. در استایل گوتیک باید صورت سفید و رنگ پریده به نظر برسد. در عوض، از رژلب‌های تیره با رنگ جگری و یا مشکی استفاده می‌شود که یک تضاد رنگی جالب با صورت ایجاد می‌کند. چشم‌ها هم بسیار پررنگ و به صورت اسموکی آرایش می‌شوند. موها یا دارای رنگ تیره مانند مشکی و شرابی، یا کاملا روشن مانند سفید و نقره‌ای است. استفاده از لاک مشکی نیز بین طرفداران این استایل، رواج دارد.

Gothic style

لباس خانم‌ها در استایل گوتیک

لباس‌های استایل گوتیک، بیشتر در قالب پیراهن و یا کت و دامن برای خانم‌ها است. جنس لباس‌ها غالبا از گیپور، توری، ساتن، چرم و مخمل است. در این استایل، پوشاک دارای رنگ تیره و مشکی هستند.

البته نیازی نیست که همیشه سر تا پای افراد با رنگ سیاه پوشیده شده باشد. گاهی اوقات به‌غیر از آن، از رنگ‌هایی چون بنفش تیره، جگری، قرمز و یا ترکیب رنگ سفید با مشکی هم استفاده می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این استایل برای خانم‌ها، استفاده از لباس‌های باز و بدن نما است.

اگر خانم‌ها علاقه‌ی بیشتری به پوشیدن لباس‌های اسپرت دارند، می‌توانند از آن‌ها نیز استفاده کنند. شاید از خودتان بپرسید لباس اسپرت در استایل گوتیک چیست و چگونه لباس‌هایی مناسب هستند. پاسخ این سوال، استفاده از شلوار تنگ به جای دامن است. شلوارها بهتر است جین یا چرم به رنگ سیاه باشند. البته استفاده از شلوارهای آزاد و گشاد هم برای استایل گوتیک مناسب است. به شرط آن‌که با زنجیر نقره‌ای رنگ و یا گیپور و توری تزئین شده باشند.

لباس استایل گوتیک

 

کفش در استایل گوتیک

کفش‌هایی با پاشنه‌های بلند و عجیب و یا کتانی‌های سنگین سیاه از دیگر اجزای استایل گوت‌ها است.

 

کفش استایل گوتیک

اکسسوری خانم‌ها در استایل گوتیک

استفاده از اکسسوری، یکی از بخش‌های جدانشدنی از استایل گوتیک است. دستکش‌ها جزء جذاب‌ترین اکسسوری‌های این استایل محسوب می‌شوند که می‌توانند از جنس چرم، گیپور و یا تور باشند. اغلب خانم‌ها از دستکش‌های گیپور و توری بلند استفاده می‌کنند. دستکش‌های چرمی هم ساده نبوده و بیشتر با زنجیر تزئین شده‌اند.

اکسسوری خانم‌ها در استایل گوتیک

گردنبند و دستبندها، از دیگر اکسسوری‌های این استایل هستند. گردنبند و دستبندها می‌توانند بصورت زنجیر و یا چرمی باشند. البته در صورتی که چرمی باشند روی آ‌ن‌ها میخ و سگک کار شده است. اگر هم زنجیر فلزی باشند، باید به رنگ نقره‌ای بوده و به هیچ عنوان طلایی رنگ نباشند. چتر‌های تیره، گوشواره‌های طرح اسکلت یا میخ‌دار، انگشترهای جمجمه‌ای یا صلیب از دیگر اجزای استایل گوتیک هستند.

 

2. استایل گوتیک مردانه

استفاده از کت‌های تنگ به رنگ تیره از اجزای اصلی استایل گوت‌ها است. اگر ترجیه می‌دهید از لباس‌های راحت و اسپرت‌تر استفاده کنید، می‌توانید به سراغ تی‌شرت‌های سیاه رنگ بروید.

تی‌شرت‌ها بهتر است جذب بدنتان باشند و نقش و نگاری روی آن‌ها نباشد. اگر هم قرار است تی‌شرت شما دارای طرحی باشد، بهتر است طرح آن اسکلت و صلیب باشد تا با استایل گوتیک هماهنگی پیدا کند. استفاده از پیراهن مشکی دکمه‌دار انتخابی عالی برای قرارهای رسمی‌ است. البته آقایان با استایل گوتیک باید همیشه دکمه‌ی پیراهن خود را تا یقه به طور کامل ببندند.

لباس آقایان در استایل گوتیک

جلیقه‌های چرمی یا پارچه‌ای به رنگ مشکی، قرمز جگری و بنفش تیره نیز برای این استایل مناسب هستند. شلوار آقایان باید تا جای ممکن جذب باشد. یک کفش کتانی مشکی یا بوت سنگین هم استایل گوتیک مردانه را تکمیل می‌کند.در فصول سرد، استفاده از کت‌هایی با بندهای زیاد و یا پانچ فراوان، فوق‌العاده است.

 

آرایش و اکسسوری آقایان در استایل گوتیک

تاکنون می‌دانستید که مردان سبک گوت، آرایش می‌کنند؟ آرایش آن‌ها در استایل گوتیک چیست؟ تصاویر روبه‌رو را مشاهده کنید. موهایی صاف، بلند تا سرشانه و غالبا با رنگ مشکی، سفید و یا نقره از مشخصات ظاهری آقایان در استایل گوتیک است. صورت آن‌ها همانند خانم‌ها بهتر است رنگ پریده باشد. دور چشم آقایان گوت، با استفاده از مداد چشم سیاه، تیره می‌شود. حتی گاهی از لاک و رژهای تیره نیز استفاده می‌کنند. اکسسوری‌های آقایان شامل: گردنبد زنجیری یا چرم با طرح صلیب و جمجمه، انگشتر و دستبندهای اسکلتی با رنگ نقره‌ای است.

gothic-style-for-men

 

طراحان لباس با سبک گوتیک

یکی از طراحان لباس با سبک گوتیک، الکساندر مک کوئین است. مشخصات لباس‌های طراحی شده توسط مک کوئین ، استفاده از پارچه‌های بسیار ضخیم و تیره است.

alexander mcqueen fashion

توری‌های قرمز رنگ و قطعاتی فلزی مانند زره و زنجیر هم در لباس‌های طراحی شده‌ی او به چشم می‌خورد. آنا سوئی یکی دیگر از طراحان لباس به سبک گوتیک است. این هنرمند چینی سال‌هاست لباس‌هایی با این سبک را طراحی می‌کند.

ریک اوونز، گرت پوگ، آن دمیولمیستر، فیلیپ پلین، هدی اسلیمان، جان ریچموند، جان گالیانو و یوهجی یاماموتو از دیگر طراحان لباس در سبک گوتیک هستند.

 

زیرشاخه‌های سبک گوتیک

همان‌طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره شد، گوتیک به یک سبک کاملا مستقل تبدیل شده‌است. هر سبک مستقل هم می‌تواند دارای زیر شاخه‌هایی باشد. احتمالا تصاویر زیادی از سبک لباس پوشیدن گوت‌ها دیده باشید که هر کدام به گونه‌ای با یکدیگر متفاوت هستند.

برای اینکه بدانید نام هر کدام از این زیرشاخه‌ها در استایل گوتیک چیست تصاویر زیر را مشاهده کنید. به ترتیب از سمت راست گوتیک خون‌آشامی، گوتیک ویکتوریایی، سایبر گوتیک و گوتیک رنسانس هستند.با توجه به تحقیقاتی که در بریتانیا انجام شد، جوانانی که به استایل گوتیک علاقه‌مند بودند، بیشتر دچار افسردگی قرار می‌گرفتند. نظر شما درمورد این استایل چیست؟ به‌نظر شما این استایل در ایران چقدر طرفدار دارد؟

pic10

 

ممنون که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر علاقمند به یادگیری طراحی لباس هستید می‌توانید با خرید دوره‌های طراحی لباس آسیه صوفی به یک طراح لباس ماهر تبدیل شوید.

لطفا به این مقاله رای بدید
این پست را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *